W tym artykule przedstawimy metryki wydajności oprogramowania w relacji do innych aspektów jakościowych, jak np. UX czy użyteczność oraz w odniesieniu do wskaźników biznesowych, jak np. SEO. Zaczniemy od przedstawienia tych metryk, a później pokażemy, jakie mają one przełożenie na doświadczenie naszych użytkowników ze stroną internetową.
Istnieje kilka rodzajów danych, które zbieramy i przetwarzamy, aby analizować wydajność stron:
- prędkość ładowania - jak szybko strona może wczytać się i wyrenderować na ekranie wszystkie swoje elementy wizualne?
- responsywność - jak szybko strona może wczytywać i wykonywać kod JavaScript niezbędny do szybkiego reagowania przez komponenty na interakcję użytkownika?
- reagowanie w czasie użycia - jak szybko po załadowaniu strony strona może reagować na interakcję użytkownika?
- stabilność wizualna - czy elementy na stronie przesuwają się w sposób, którego nie spodziewają się użytkownicy, co może zakłócać ich interakcje?
- płynność - czy przejścia i animacje renderują się ze stałą liczbą klatek i płynnie przechodzą z jednego stanu do drugiego?
Biorąc pod uwagę wszystkie te rodzaje danych o wydajności, można by się spodziewać, że żaden pojedynczy wskaźnik nie wystarcza do uchwycenia wszystkich parametrów wydajności strony. Dlatego też web.dev, który uchodzi za standard w tym obszarze, promuje określony zbiór metryk, o których za chwilę.